۱۳۹۱ آبان ۲۱, یکشنبه

بانگەواز بۆ دیفاع و پاراستنی ژیانی کەک فەلەکە دین کاکەی وزیفەی هەموومانە




 بانگەواز  بۆ دیفاع و پاراستنی ژیانی کەک فەلەکە دین کاکەی وزیفەی هەموومانە

بانگەوازی پشتیوانی لە مامۆستا فەلەکەدین کاکەیی





خۆرهه‌ڵات نیوز:ئازادی ڕادەربڕین وەک مافێکی سەرەکی و بنەڕەتی مرۆڤ لە جاڕنامەی جیهانی مافی مرۆڤ زەمانەتکراوە هەروەها ئازادی دین و جێبەجێکردنی ئەرکە ئایینیەکان بەشێکی گرنگە لەم جاڕنامەیە. بەگوێرەی هەواڵێک کە لە ڕۆژنامەی "ڕووداو" بلاوکراوەتەوە نووسەر و کەسایەتی بەناووبانگی کوردی یارسان فەلەکەدین کاکەیی لە سەر بڵاوبوونەوەی بابەتێک کە
لە کتێبی (ئایینناسی) پۆلی دوانزەدا لە هەرێمی کوردستان لە سەر یارسان (کاکەییەکان) هەڕەشەی کوشتنی لێکراوە. یارسانییەکان(کاکەییەکان) وەک بەشێکی ڕەسەن لە گەلی کورد مافی خۆیانە کە بە شێوازێکی زانستیانە کلتور و ئایینی خۆیان پێناسە بکەن و هەروەها گەلی کوردیش مافی خۆیەتی لە ئایین و کلتوری ڕەسەنی باوباپیرانیان واتا ئایینی یاری کلتوری یارسانییەکان (کاکەییەکان) لە کوردستانی ئازاد بەشێوازێکی زانستی دوور لە هەرچەشنە خورافات و درۆ، زانیاری بەدەستبێنن.


ئێمە سەرەڕای پێداگریمان لە سەر ئازادی ڕادەربڕین، کارو چالاکییە فەرهەنگی و ڕۆشنبیریەکانی مامۆستا فەلەکەدین بەرز دەنرخێنین و پشتگیری تەواوی خۆمان بۆ ماموستا ڕادەگەیەنین. لە هەمانکاتدا هەرچەشنە هەڕەشەی کوشتن و توندوتیژی شەرمەزار دەکەین. بێگومان ئەم هەڕەشانە ناتووانن تۆزقاڵێک لە کار و چالاکییەکانی ماموستا کەم ڕەنگ بکەنەوە وەک چۆن لە بەرانبەر داگیرکەرانی گەلەکەمان قەد چۆکی نەداوە ئاوەهاش لە بەرانبەر ئەم هەڕەشانە پێشمەرگە ئاسا دەوەستێتەوە. ئێمە دڵنیایین و داواکارین لە حکومەتی هەرێمی کوردستان بەرپرچی هەرچەشنە هەڕەشەیەک ببێتەوە.
1ـ دکتور فریدون مرادی چالاکی مافی مرۆڤ سوید2 ـ سفر عزیزی چاودێر و چالاکی سیاسی دانیمارک 4ـ  شادوست کریمی به رپرسی کۆمه ڵه ی  دینی یاری له نرویج، 5ـ  سید حشمت شاه ابراهیمی به رپرسی فیدراسیونی یارسان له سوید 6ـ دکتور هاوار مرادی چالاکی مافی مرۆڤ سوید 7ـ علی فاضلی له رێبه رایه تی رێکخراوی یاریکورد 8ـ مصطفی اکبری و منوچهر عزیزی و هدایت نوری  له رێبه رایه تی ریکخراوی دیموکراتیکی یارسان 9ـ جانی دیلان رۆژنامه وانی ڕادیو ده نگی ئه مریکا 10ـ حشمت خسروی رۆژنامه وان سوید 11ـ خلیل غزالی رۆژنامه وانی بواری سیاسی 12ـ فاتح آرش چالاکی سیاسی سوید 12ـقادر الیاسی گۆرانیبێژ نرویج  13ـ پرویز سلیمی له رێکخراوی خاجی سووری نرویج 14ـ نریمان پالانی خوێندکاری زانکو له سوید 15ـجوان کاردویی چالاکی سیاسی سوید 16ـ دکتوری ده روونناس فریشته که وه دانیمارک 17ـ جمال جوانمیری چالاکی سیاسی و خویندکاری زانکو  نرویج 18ـ شوان جوانمیری  له ریکخراوی لاوانی یارسان سوید 19ـ سیروان منصوری وه رگیڕ سوید  20ـ سامرند سرزلی هۆنه رمه ند و گۆرانیبێژ نرویج 21ـ عبدالله مسعودی چالاکی سیاسی سوید 22ـکاووس عزیزی چالاکی سیاسی دانیمارک 23ـ خسرو چالاکی سیاسی محمدی 24ـ جلال علیمرادی چالاکی سیاسی نرویج 25ـ ابراهیم مرادپور چالاکی سیاسی نرویج 26ـ اسعد فتاحی چالاکی سیاسی نرویج 27ـ سمکو اسماعیلزاده چالاکی سیاسی 28ـ دارا میران چالاکی سیاسی 29ـرعده پالانی نرویج 30ـ پرویز نعمتی چالاکی سیاسی سویس 31ـ 32 پرستو مرادی خوێندکاری زانکو سوید ـ توبا الیاسی چالاکی سیاسی نرویج 33ـ مامۆستا رشید حیدری چالاکی سیاسی سوید 34ـ قهرمان پالانی خوێندکاری زانکو 35ـ هێرش پالانی چاودیڕ و چالاکی سیاسی کاندا 36ـ کاوه مرادی چالاکی سیاسی سویس 37ـ نجم الدین شیخی بزینی نوسه ر سوید 37ـ سرتیپ مرادی خوێندکاری زانکو 38ـ هانا مرادی خوێندکاری زانکو 39ـ ماریا مرادی خوێندکاری کولیج 40ـ سام صیادی خوێندکاری کولیج 41ـ عزیز اکبری له  کۆمه ڵه ی یارسانی پردیور سوید 42ـ عادل مرادی له کۆمه ڵه ی ماد سوید 43ـ سعدی جوانمیری ژۆری پالتاکی یارسان ـ کوردستان سوید 44ـ مقدم خسروی شاعیرسوید  45ـ عزیز قادربگی چالاکی سیاسی نرویج 47ـ برزو رستمی  چالاکی سیاسی و خوێندکاری زانکو نرویج 48ـ عادل بابایی نرویج-49 به‌شیر امیرخانی ڕوژنامه‌وان له‌ فه‌نلاند
٤٨ سامۆئیل کرماشانی  

٤٩  ئارەش فاتح
٥٠ سامان کرندی 
-------------------------------------

تهدید علیه آقا سید فلک الدین کاکایی توسط  تروریستهای انسانکش  قویا محکوم میکنیم.

در حمایت از سید فلک الدین کاکە ای و به پاس زحمات این مرد بزرگ
درد ما یارسانیان ایران کجا و درد مردم کاکەای کوردستان عراق کجا؟
ما برای بە رسمیت شناختن چه ها که نکشیدیم و آنها برای رسمیت نشناختن چه ها که نمیکنند؟ 
ما در ایران تشنە آزادی بیان و آزادی عقیدە هستیم و در اینراه هزاران جانباختە دادە ایم و هر روزه ما مردم یارسان را با عناوین کافر، شیطان پرست، نجس و غیرە مورد توهین و ظلم قرار میدهند.


ما در آرزوی به رسمیت شناختە شدن دین مان از طرف حکومت هستیم، چون خستە شدیم از بس کە سالها در خانه یارسانی بودیم و در مدرسە شیعه، در جمخانه شخصی خودمان، به سلطان و داوود متوصل میشدیم ولی در دانشگاه و مدرسە در میان همکاسیهای مسلمانمان به ابوالفضل و فاطمه زهرا قسم میخوردیم. در خانه یارسان بودیم ولی در محل کار مسلمان. خستە شدیم از جعل هویت اجباری. خستە شدیم از انکار هویت از جانب حکومت. اما در حکومت اقلیم کوردستان عراق، حکومت حریم با تلاش های استاد سید فلک الدین کاکە ای وزیر فرهنگ و هنر سابق اقلیم کوردستان از مردم کاکە ای کوردستان خواست کە اقدام و همت کنند و دین شان را در قانون اساسی حکومت کوردی به رسمیت بشناسانند. متاسفانه مردم کاکە ای گفتند نە! نمیخواهیم دین ما آشکار بشود( مگر ٧٣٦ سال پیش سلطان صحاک در هورامان دین یاری را آشکار نکرد). گفتند در شناسنامه ما بهتر است بنویسند مسلمان!!! حالا که آن فرصت طلائی از دست رفت و مردم کاکە ای کوردستان از هیچگونه حقی تحت حمایت قانون اساسی برخوردار نیستند، به تازگی با کمک برخی از نویسندگان بزرگ کاکەای کوردستان، حکومت قبول نمودە که در کتاب درسی شناخت ادیان، دوازدە صفحه را به شناخت دین یاری(یارسان و کاکە ای) اختصاص بدهند. اما باز عدە ای افراطی و خشک مذهب، اینبار پا را فراتر نهادە و با تهدید به قتل استاد سید فلک الدین و دیگر نویسندگان کاکە ای خواستار حذف آن دوازدە صفحه، از کتاب مذکور شدە اند. راستی درد کجاست؟ و چرا بسیاری از کاکە ای های کوردستان نمیخواهند کە دین و آیین آنها شناختە بشود؟
جامعه کاکه ای(یارسان) بە درازای تاریخ از جانب افراطیون دو جبهە خودی و غیر خودی تحت فشار مضاعف قرار داشته اند، که این باعث گردیدە کاکە ای های کوردستان بخاطر حفظ خود و خانوادەشان به جعل هویت خود پرداختە و دین خود را از منظر عموم پنهان بسازند. برای همین اگر کسی چه کاکە ای و چە غیر کاکە ای اقدام به انتشار عقاید و باورهای آنان بنمایند بلافاصلە مردم کاکە ای کوردستان عراق نگران و پریشان میشوند. سئوال اینجاست تا کی مردم کاکە ای میخواهند خود را بدلیل ترس، کتمان هویت نمودە و خود را همچون یک زندانی عقیدتی و دینی، باورهایشان را در پستوی خانە هایشان محبوس کنند؟ 
مردم کاکه ای(یارسان) همیشه درمبارزات ملت کورد بر علیه صدام حسین خونخوار نقشی مهم و اساسی ایفا نموده و برای رسیدن ملت کورد به آزادی، هزاران شهید داده اند. سالها آوارگی و گرسنگی و مشقت به جان خریدەاند. به چه علت تا مسئلەی آئین یاری و کاکە ای به میان می آید، مردم کاکە ای به پنهان کاری متوصل میشوند؟ درد چیست؟ درمان کجاست؟
مردم کاکە ای در طول تاریخ وابستگی کامل خود را به مسئله ملی ثابت نمودە اند. اینکە بخشی از ملت کورد به خاطر اتفاقات تاریخی و حمله اعراب ، دین اسلام را پذیرفتە اند، مبارک و پیروزشان باشد. اما نباید هیچ مسلمانی، مردم یارسان و کاکە ای را بدلیل وابستگی آیینی و دینی مورد سرزنش. تحقیر و کشتار قرار بدهد. چراکه ما یارسانیان(کاکە ای) نه تنها زبان و نژاد و ملتمان کورد است بلکە دین، گاهشمار(تقویم) و کلیه مراسمات و رسوم مان به زبان کوردی و عجین شدە با فرهنگ کهن کوردی است. در باور ما حتی رودخانه ها و کوههای کوردستان همچون سیروان، تشار، غسلان، دالهو، هورامان و ... برایمان مقدس است. اگر قرار باشد ما وابستگی آیینی مان را بدلیل ترس از مسلمانان تندروی کورد مخفی کنیم، پس نباید این انتظار را از ما داشتە باشند کە وابستگی ملی مان را نیز پنهان نکنیم و کورد بودن خودمان را افتخار بدانیم. به باور ما همانگونه کە یارسانیان در ایران توانستند اثبات کنند که آئین یاری پایه و بخش مهمی از فرهنگ ملت کورد را تشکیل میدهد، کاکە های کوردستان نیز بهتر است از فلسفه غنی آئین یاری با هموطنان کورد خود، صحبت کنند و از واقعیت ها، زیباییها و اصیل بودن این آئین کهن کوردی پرده بردارند. هر انسانی فرهنگ و باورهای ملی خود را رد نماید، مسئله هویت ملی خود را هم زیر سئوال میبرد. واقعیت آن است که مردم کاکه ای همانطور که ملت کورد را برای رسیدن به اهدافش که همان آزادی و زندگی در سایە آرامش و احترام، همراهی کرده، بلکە همزمان بخش بسیار ارزشمندی از گنجینه فرهنگی ملت کورد را نیز پاسداری نموده است. 
در این راستا زحمات محققین بیطرف یارسانی(کاکە ای)که در امر شناخت دین یاری تلاش کردە و با قلم خود، زیبائیهای فلسفی و انسانی دین یاری را به دیگران میشناسانند، را باید ارج نهاد. استاد سید فلک الدین کاکه ای بخش عظیمی از عمر پر برکت خویش را در مبارزات ملت کورد بر علیه ظلم و بی عدالتی صدام حسین دیکتاتور، سپری نمودە و به عنوان پیشمرگه، سالها شانه به شانه دیگر مبارزان راه آزادی همچون کاک مسعود بارزانی رئیس حکومت اقلیم کوردستان برای خدمت به ملت کورد و نجات آنها از یوغ ستم دیکتاور عراق جنگیدە است. برادران کاکە ای و ملت کورد، کاک فلک الدین کاکە ای شایستە تقدیر و قدردانیست نه تهدید به مرگ و ارعاب. ما یارسانیان باید به داشتن انسانهایی همچون فلک الدین کاکە ای افتخار کنیم که نه تنها مسلمانان کوردستان بلکە مسیحی ها و ایزدی های کوردستان از ایشان به عنوان شریف ترین،پاکترین و درستکارترین وزیر کوردستان یاد می کنند. استاد سید فلک الدین کاکە ای کە رفتار و کردار خود را از باورهای دین یاری و یارسان به ارث بردە است، نه تنها مایە افتخار ما کاکە ای هاست بلکە مورد احترام همە کوردستان و کوردستانی هاست. او به عنوان یک روزنامه نگار و یک محقق بزرگ کاکەای به همان نسبت که به تمامی ملت کورد خدمت کرده، امروز با قلم شیوا و رسای خود با بررسی فلسفه یاری مشغول خدمت به جامعه یارسان/ کاکە ای است. شناختن دین یاری به شکل صحیح و شایسته، وظیفه فرد فرد یارسانیهاست. بر خود وظیفە دانستم که از زحمات غرور آفرین ایشان، نهایت تشکر و قدردانی را بجا بیاورم و برای استاد سید فلک الدین کاکه ای هموارە آرزوی سلامتی و طول عمر با برکت از صاحبکرم خواستارم.
اول آخرم یار / فیروز یوسفی ٧/١١/٢٠١٢ نروژ 
 متأسفانه همین تهدید را بر علیه من کردن. حفنهء أز نا دانش و بیسوادهای دنبال کفته سیدهای مرتجع شیعه پرست شائعه همچنین برای من دریافت کردن گویا من مشغول کشف کردن دین یاری هستم. بجز أز خلافات سیاسی ما، بند‌ه با افتخار کامل و صدای بلند میگویم کە آقای سید فلك الدین کاکەیی یکی أز شعلهای بزرگ روشنفکری من أست و آمادگی خود را باغاز میکنم کە بجان و مال و حال خودم و خانوادەم أز ئیشان حمایت و دیفاع میکنم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر